Képzési formák
 Általános
 Nyelvi
 Matematika
 Rendészeti
 Közgazdasági
 6 évfolyamos
 Tehetséggondozás

 Elérhetőségek
 Címek
 E-mail küldése
 Tippek

 Plusz
 Szerencs város
 MÁV Elvira
 Borsod Volán

BIG - Képzési formák - Angol-német nyelvi tagozat - európai uniós ismeretek

Angol-német nyelvi tagozat - európai uniós ismeretek
Az osztály kódja 05

 

E két tantárgyat magasabb óraszámban kis létszámú csoportban tanulják a diákok.

Angol nyelv

Iskolánkban a nyelvtanítás, s ezen belül az angol nyelv tanítása nagyon fontos szerepet játszik, s az eredmények alapján oktatásunk sikeres részének tekinthető. Az oktatást egyetemi diplomával, illetve nyelvtanári végzettséggel rendelkező tanárok látják el. A nyelvtanítás csoportbontásban folyik, ezzel lehetőség nyílik arra, hogy kommunikációs feladatokkal a diákok szóbeli készségeit is folyamatosan fejlesszük. Az elmúlt években több tanév során amerikai, illetve angol anyanyelvű tanár tartott társalgási órákat, amelyek egyben motivációt jelentettek diákjaink számára a nyelvtanulás terén. A középiskolai nyelvtanítás célja, hogy felkészítse a középszinten tanuló diákokat arra, hogy sikeres érettségi vizsgát tudjanak tenni tanulmányaik végén. Az elmúlt időszakban, mivel az érettségi vizsga kiváltható volt a magasabb szintű, értékesebbnek tartott középfokú állami C típusú nyelvvizsgával, iskolánkban is jellemzővé vált az a törekvés, hogy órai keretek között készüljenek a diákok az állami nyelvvizsgára. Aki az órai lehetőségeket kihasználta, az a magánórák nélkül is le tudta tenni a sikeres nyelvvizsgát. Míg az 1995-96-os tanévben A típusú vizsgát  5, B típusút 2, C típusút 15 diák tett iskolánkban, addig a 2003-2004-es tanévben 18db A, 1 db B és 29db C típusú nyelvvizsga született angol nyelvből.

Az utóbbi két-három év igényeihez igazodva tanáraink megismerkedtek az egynyelvű, külföldi nyelvvizsgákkal, elkísértük diákjainkat bemutató nyelvvizsgákra, hogy az államilag elismert nyelvvizsgák sokasága között jobban el tudjanak igazodni mind a tanulóink, mind a kollégák. Folyamatosan gyűjtjük a gyakorló feladatsorokat (Pitman, TELC, Trinity, Cambridge, BME), amelyek hozzáférhetőek angol szakos tanáraink, valamint érintett tanulóink számára. Az utolsó két tanévben már néhány diák az egynyelvű, külföldi vizsgát választotta, s tette azt le sikeresen.

Négy-öt évvel ezelőtt kezdtünk rendszeresen szervezni Cambridge próbanyelvvizsgát a diákjaink számára, amelyet ingyen tehettek le. Ezt a nyelvvizsgát különböző szinteken próbálhatták meg a diákjaink. A próba lényege, hogy a vizsga írásbeli, illetve magnóhallgatási feladatait írhatják meg iskolánk tanulói. Ezt különösen fontosnak tartjuk most, hiszen az új érettségi jellegében a külföldi egynyelvű vizsgákra fog hasonlítani. A 9-10. évfolyam számára ez intenzív felkészítést jelent az új érettségi rendszerre, mivel a feladattípusok egyértelműen a kommunikatív nyelvhasználat irányába változnak. Ez a korábbi évek tapasztalatait figyelembe véve évente iskolánk mintegy 130 tanulóját érinti. Másrészt ez hasznos információ a diákoknak a tudásszintjükről, hiszen az elért eredményekről visszajelzést kapnak, így nagyobb biztonsággal tudják eldönteni, hogy jelentkezzenek-e államilag elismert nyelvvizsgára, illetve milyen szinten próbálkozhatnak 2005-től az érettségi vizsgára jelentkezésnél.

Német nyelv

„Ahány nyelv, annyi ember” – így szól a mondás a nyelvtudás fontosságáról. Különösen igaz ez ránk, magyarokra, akik, ha meg akarjuk magunkat értetni a világban, kénytelenek vagyunk idegen nyelveket tanulni. A nyelvtanulás ugyanis napjainkban társadalmi létkérdéssé vált. A politikai és gazdasági változások következtében Kelet-Európában a német nyelv helyzete megerősödött, és minden esélye megvan arra, hogy 10- 15 éven belül „európai nyelvvé” váljon.

Az idegen nyelvek oktatása iskolánk életében mindig is fontos szerepet játszott, sőt a német az angol mellett a leggyakrabban tanult első idegen nyelv. Iskolánkban szinte a kezdetektől indítunk nyelvi tagozatos osztályokat. Ezekben az osztályokban heti 5 órában tanulják az első idegen nyelvet. Az oktatás minden osztályban bontott csoportban folyik. Az új, kétszintű érettségi 2005-ben való bevezetése miatt a 2003/2004-es tanévben először emelt szintű érettségire felkészítő csoportot is indítottunk, így azok a diákok, akik később germanisztikai tanulmányokat kívánnak folytatni, plusz heti két órában gyarapíthatják nyelvtudásukat.

Mivel egy idegen nyelvet elfogadható szinten megtanulni csak könyvekből sokkal nehezebb, mint élő kapcsolatok segítségével, iskolánk minden lehetőséget kihasznál , hogy diákjaink német anyanyelvű emberekkel is kapcsolatba kerüljenek. Szerencsére éveken keresztül segítségünkre volt elsősorban a beszédkészség fejlesztése területén egy német házaspár, akik nemcsak a tanórákon csiszolták diákjaink nyelvtudását, hanem néhány tanuló számára külföldi tartózkodást is biztosítottak. Ezenkívül Szerencs városának 2 német testvérvárosa is van (Malchin és Geisenheim), amelyekkel  rendszeres cserekapcsolatot ápol a város és a tanintézetek.  Ezek az utazások  nagymértékben hozzájárulnak ahhoz, hogy diákjaink aktívan gyakorolhassák a német nyelvet, megismerkedhessenek egy másik nép életvitelével, gazdag kultúrájával, nevezetességeivel.  A 2002/2003-as tanévben egy pályázat útján 20 gyerekkel Obervellachban (Ausztria) nyelvi táborban vettünk részt, ahol a tanulók nyelvi fejlődése minden szempontból biztosítva volt.

Ezek a táborok, utazások, a számítógép és az Internet rendszeres használata, a német nyelvű újságok, folyóiratok, tv-műsorok, színházi darabok megtekintése mind - mind  azt a célt szolgálják, hogy tanulóink merjenek megnyilatkozni német nyelven és ne ijedjenek meg a normál beszédtempóval rendelkező anyanyelvű beszélőktől, hiszen EU-s tagállamként ma már főként a modern kommunikatív nyelvoktatás céljait kell szem előtt tartanunk.

Tanulóink nagy többsége már a 10. vagy a 11. osztály végére megszerzi a középfokú nyelvvizsgát, a későbbiekben tovább készülhet az adott nyelvből felsőfokú nyelvvizsgára, vagy pedig a 2. idegen nyelvet tanulja jobban. A 12. év befejezésekor akár 2 nyelvből szerezheti meg a nyelvvizsgát. Továbbtanulási arányuk 80-90%

Vissza Oldal teteje

Bocskai István Gimnázium és Közgazdasági Szakközépiskola
Szerencs