E két tantárgyat magasabb óraszámban kis létszámú csoportban tanulják a diákok.
Angol nyelv
Iskolánkban a nyelvtanítás, s ezen belül az angol nyelv
tanítása nagyon fontos szerepet játszik, s az eredmények
alapján oktatásunk sikeres részének tekinthető. Az
oktatást egyetemi diplomával, illetve nyelvtanári
végzettséggel rendelkező tanárok látják el. A
nyelvtanítás csoportbontásban folyik, ezzel lehetőség
nyílik arra, hogy kommunikációs feladatokkal a diákok
szóbeli készségeit is folyamatosan fejlesszük. Az elmúlt
években több tanév során amerikai, illetve angol
anyanyelvű tanár tartott társalgási órákat, amelyek
egyben motivációt jelentettek diákjaink számára a
nyelvtanulás terén. A középiskolai nyelvtanítás célja,
hogy felkészítse a középszinten tanuló diákokat arra,
hogy sikeres érettségi vizsgát tudjanak tenni
tanulmányaik végén. Az elmúlt időszakban, mivel az
érettségi vizsga kiváltható volt a magasabb szintű,
értékesebbnek tartott középfokú állami C típusú
nyelvvizsgával, iskolánkban is jellemzővé vált az a
törekvés, hogy órai keretek között készüljenek a diákok
az állami nyelvvizsgára. Aki az órai lehetőségeket
kihasználta, az a magánórák nélkül is le tudta tenni a
sikeres nyelvvizsgát. Míg az 1995-96-os tanévben A
típusú vizsgát 5, B típusút 2, C típusút 15 diák tett
iskolánkban, addig a 2003-2004-es tanévben 18db A, 1 db
B és 29db C típusú nyelvvizsga született angol nyelvből.
Az utóbbi két-három év igényeihez
igazodva tanáraink megismerkedtek az egynyelvű, külföldi
nyelvvizsgákkal, elkísértük diákjainkat bemutató
nyelvvizsgákra, hogy az államilag elismert nyelvvizsgák
sokasága között jobban el tudjanak igazodni mind a
tanulóink, mind a kollégák. Folyamatosan gyűjtjük a
gyakorló feladatsorokat (Pitman, TELC, Trinity,
Cambridge, BME), amelyek hozzáférhetőek angol szakos
tanáraink, valamint érintett tanulóink számára. Az
utolsó két tanévben már néhány diák az egynyelvű,
külföldi vizsgát választotta, s tette azt le sikeresen.
Négy-öt évvel ezelőtt kezdtünk
rendszeresen szervezni Cambridge próbanyelvvizsgát a
diákjaink számára, amelyet ingyen tehettek le. Ezt a
nyelvvizsgát különböző szinteken próbálhatták meg a
diákjaink. A próba lényege, hogy a vizsga írásbeli,
illetve magnóhallgatási feladatait írhatják meg iskolánk
tanulói. Ezt különösen fontosnak tartjuk most, hiszen az
új érettségi jellegében a külföldi egynyelvű vizsgákra
fog hasonlítani. A 9-10. évfolyam számára ez intenzív
felkészítést jelent az új érettségi rendszerre, mivel a
feladattípusok egyértelműen a kommunikatív
nyelvhasználat irányába változnak. Ez a korábbi évek
tapasztalatait figyelembe véve évente iskolánk mintegy
130 tanulóját érinti. Másrészt ez hasznos információ a
diákoknak a tudásszintjükről, hiszen az elért
eredményekről visszajelzést kapnak, így nagyobb
biztonsággal tudják eldönteni, hogy jelentkezzenek-e
államilag elismert nyelvvizsgára, illetve milyen szinten
próbálkozhatnak 2005-től az érettségi vizsgára
jelentkezésnél.
Német nyelv
„Ahány nyelv, annyi ember” – így szól a
mondás a nyelvtudás fontosságáról. Különösen igaz ez
ránk, magyarokra, akik, ha meg akarjuk magunkat értetni
a világban, kénytelenek vagyunk idegen nyelveket
tanulni. A nyelvtanulás ugyanis napjainkban társadalmi
létkérdéssé vált. A politikai és gazdasági változások
következtében Kelet-Európában a német nyelv helyzete
megerősödött, és minden esélye megvan arra, hogy 10- 15
éven belül „európai nyelvvé” váljon.
Az idegen nyelvek oktatása iskolánk
életében mindig is fontos szerepet játszott, sőt a német
az angol mellett a leggyakrabban tanult első idegen
nyelv. Iskolánkban szinte a kezdetektől indítunk nyelvi
tagozatos osztályokat. Ezekben az osztályokban heti 5
órában tanulják az első idegen nyelvet. Az oktatás
minden osztályban bontott csoportban folyik. Az új,
kétszintű érettségi 2005-ben való bevezetése miatt a
2003/2004-es tanévben először emelt szintű érettségire
felkészítő csoportot is indítottunk, így azok a diákok,
akik később germanisztikai tanulmányokat kívánnak
folytatni, plusz heti két órában gyarapíthatják
nyelvtudásukat.
Mivel egy idegen nyelvet elfogadható
szinten megtanulni csak könyvekből sokkal nehezebb, mint
élő kapcsolatok segítségével, iskolánk minden
lehetőséget kihasznál , hogy diákjaink német anyanyelvű
emberekkel is kapcsolatba kerüljenek. Szerencsére éveken
keresztül segítségünkre volt elsősorban a beszédkészség
fejlesztése területén egy német házaspár, akik nemcsak a
tanórákon csiszolták diákjaink nyelvtudását, hanem
néhány tanuló számára külföldi tartózkodást is
biztosítottak. Ezenkívül Szerencs városának 2 német
testvérvárosa is van (Malchin és Geisenheim),
amelyekkel rendszeres cserekapcsolatot ápol a város és
a tanintézetek. Ezek az utazások nagymértékben
hozzájárulnak ahhoz, hogy diákjaink aktívan
gyakorolhassák a német nyelvet, megismerkedhessenek egy
másik nép életvitelével, gazdag kultúrájával,
nevezetességeivel. A 2002/2003-as tanévben egy pályázat
útján 20 gyerekkel Obervellachban (Ausztria) nyelvi
táborban vettünk részt, ahol a tanulók nyelvi fejlődése
minden szempontból biztosítva volt.
Ezek a táborok, utazások, a számítógép és
az Internet rendszeres használata, a német nyelvű
újságok, folyóiratok, tv-műsorok, színházi darabok
megtekintése mind - mind azt a célt szolgálják, hogy
tanulóink merjenek megnyilatkozni német nyelven és ne
ijedjenek meg a normál beszédtempóval rendelkező
anyanyelvű beszélőktől, hiszen EU-s tagállamként ma már
főként a modern kommunikatív nyelvoktatás céljait kell
szem előtt tartanunk.
Tanulóink nagy többsége már a 10. vagy a 11. osztály végére megszerzi a középfokú nyelvvizsgát, a későbbiekben tovább készülhet az adott nyelvből felsőfokú nyelvvizsgára, vagy pedig a 2. idegen nyelvet tanulja jobban. A 12. év befejezésekor akár 2 nyelvből szerezheti meg a nyelvvizsgát. Továbbtanulási arányuk 80-90%
|