Tehetséggondozó
program a Bocskai István Gimnázium
és Közgazdasági Szakközépiskolában Szerencsen
Az
iskoláról és az előzményekről
Nyelvi
képzés
Néptánc,
népművészet
Újságírás
és szerkesztés alapjai
Számítástechnika-informatika
képzés
Képzőművészet
A
jövőre vonatkozó elképzelések
Az iskoláról és az
előzményekről
A szerencsi Bocskai István Gimnáziumban
1993-ban indult a tehetséggondozó program. Az iskola
vezetése felismerte a tehetséggondozás jelentőségét
és szerepét az oktató-nevelő munkában és megpróbálta
beilleszteni a középiskolai képzés rendszerébe.
A tehetséggondozás iskolai értelmezése
és gyakorlata sokszínű. Ebben a különböző tudományok
tehetségről vallott eltérő felfogása is szerepet játszik.
Annyi azonban bizonyos: a tehetség kialakulásának és
gondozásának legoptimálisabb időszaka a 3-18 év.
Azaz az óvodás és iskoláskor.
Tehát az iskola feladata e téren
nem lehet más, mint keresni a hatékony és eredményes
megoldásokat. A tömegoktatás mellett a tehetségek
kiválasztását és velük való foglalkozást minél több
területet felölelő a kötelező tanórán kívüli
foglalkozások beiktatásával lehet elképzelni.
Ugyanis a közoktatás tartalmi tevékenysége
főleg az intellektuális képességek fejlesztésére
alkalmas. Az itt kifejlesztett tevékenységek rendszere
viszont nem nyújtja azt a széles skálát, amely a
tehetséggondozásban elengedhetetlen, figyelembe véve,
hogy a tehetség egyik lényeges megnyilatkozása az átlagostól
eltérő, különleges teljesítmény. Ezen tanulók
felismerésére és gondozására kell helyeznünk a
hangsúlyt. Ennek megfelelően az iskolai tehetséggondozás
kérdéskörének vizsgálatánál a következő problémákra
mindenképpen választ kell keresni.
-
Hogyan történik a tehetséges
tanulók felismerése és kiválasztása?
-
Mely pedagógiai eljárások a
legalkalmasabbak az oktatás személyre szabottságának
megteremtésére?
-
Milyen széles skálát - mint kínálatot
- öleljenek fel az iskola által nyújtott lehetőségek?
A középiskolába való bekerüléskor
a tehetségek felkutatásával kapcsolatban már számos
információ áll rendelkezésükre.
Ebben a munkában nagy segítséget
kaptunk a Bolyai János Általános Iskolától, ahol már
hagyományai vannak ennek a képzési formának. A két
iskola 1997-ben az együttműködési elvekben megállapodott
és erről szerződést is kötött.
A Bolyai János Általános Iskolából
érkező tanulók kiváló alapokkal érkeznek és igen
nyitottak a különféle nem kötelező, csupán választható
jellegű foglalkozások iránt.
Az elmúlt esztendőkben az iskola
saját anyagi keretein belül próbálta megoldani ezt a
feladatot főként pályázati pénzekből, de időnként
a város költségvetéséből is kapunk fedezetet a
program megvalósítására. Szeretnénk a tehetséggondozást
biztos pénzügyi alapokra helyezni sőt a választék bővítésével
az iskola minél több tanulójára kiterjeszteni. A
tehetséggondozó program keretében felkínált területek,
ahonnan érdeklődési körüknek megfelelően választhatnak
a tanulók a következők: nyelvi képzés, informatika,
újságírás és szerkesztés, néptánc-népművészet,
képzőművészet.
Link: Bolyai
János Általános Iskola, Szerencs
1. Nyelvi képzés
Az általános iskolákból középiskolánkba
érkező tanulók nyelvi tudása nagyon változatos képet
mutat. Az azonos szintre hozás esetenként hónapokat
vesz igénybe és nem jár minden esetben eredménnyel.
Az eleve hátránnyal induló tanulók
a legnagyobb erőfeszítések ellenére sem képesek a
legjobbakkal felvenni a versenyt. A felzárkóztatás
eredményét mindez megkérdőjelezi és az iskolát
arra ösztönzi, hogy más megoldásokat keressen.
Évfolyamszintű, tehát az egész évfolyamot
egy időben érintő nyelvi órákban látjuk a megoldást.
A csoportok kialakítását az érintett nyelvtanárok
írásbeli felmérések és szóbeli beszélgetések segítségével
végzik szeptember első hetében. Lényeges eleme ennek
a rendszernek a mindkét irányú átjárhatóság: a későbbiekben
gyengén teljesítő tanulók alacsonyabb szintű
csoportba sorolása, illetve a csoportból kiemelkedő
tanulók feljebb léptetése könnyen megoldható. A
heti 6 órás, a 9. és 10. évfolyamon csak az egyik
idegen nyelv oktatása ( a másik órakeretének rovására)
tovább növeli a rendszer hatékonyságát. Kitűzött
cél, hogy a 10. évfolyam végére a szorgalommal és
tehetséggel megáldott tanulók középfokú nyelvvizsgát
tehessenek.
A tehetséges és érdeklődő
gyerekek a nyelvi munkaközösségek által felkínált
- tanórán kívüli - lehetőségek közül választhatnak.
(Ezen témák bővebb kidolgozását külön
szerepeltetjük). A nyelveket tanulóknak lehetőségük
nyílik arra, hogy megértsék más népek gondolkodását,
megismerjék kultúráikat, elfogadják és tiszteljék
értékeiket. Mindezen túl lehetővé teszi a kommunikációs
képességek fejlesztését.
A következőkben az idegen nyelv
elsajátításának olyan módszereit említjük meg,
mely nagymértékben fejleszti a tanulók képességeit
és a tanítási órákon kívül biztosítja a tehetségekkel
való külön foglalkozást is.
a./ Társalgás kötetlen formában
Osztálykeretekben a kommunikációs
képesség bővítésére, elmélyítésére nem jut idő.
Ez gyakran ahhoz vezet, hogy a tanulók
az adott témáról csak a megtanult, begyakorolt
fordulatokat képesek visszaadni, önálló véleménynyilvánításra
nem képesek. A számonkérés során csak a már kész
sablonokat, a betanult szerkezeteket alkalmazzák.
Mindezt ismerve és figyelembe véve TALK-SHOW jellegű
órákat szervezünk. A diákokat is érdeklő témák
kiválasztása után a televízióból német nyelvi
vitaműsorokat veszünk videóra, amelyet a diákoknak
lejátszunk vagy az informatika nyújtotta lehetőségekből
választunk.
A vitaindító után a szerepeket
felosztjuk, majd a diákok szabadon véleményt nyilváníthatnak,
felhasználhatják a tanult fordulatokat illetve beépíthetik
mondanivalójukba a televízióból átvett
gondolatokat. A kötetlen beszélgetés oldja a tanulók
félelmét, fejleszti beszédkészségét.
b./Hagyományok és népszokások
Amikor az ember idegennyelv tanulásba
kezd, sokszor nem is gondolja milyen sokrétű, összetett
feladattal áll szemben. Amellett, hogy nagyon alaposan
el kell sajátítania az adott nyelv grammatikai
rendszerét, szókincsét, kifejezéseit, magyartól eltérő
beszédfordulatait, a nyelv által egy más népet és
annak hagyományait, szokásait, kultúráját is
megismeri. Ezáltal egy olyan új világ tárul fel előtte,
amelyet semmi más nem képes feltárni, csakis az
idegennyelv.
Ebből adódóan a nyelvtanár
feladata is nagyon összetett: nem pusztán a nyelvet
kell átadnia diákjainak hanem bizonyos értelemben a mögötte
rejlő életet is. A legtöbb tankönyv ugyan megpróbál
országismerettel kapcsolatos információkat is közölni,
az adott nép kultúráját is érintőlegesen tárgyalja,
de ennek mélyebb feldolgozására, kibővítésére a
heti órakereten belül általában nem jut idő.
Tapasztalataink szerint pedig minden
az országra és népére jellemző információ nagy érdeklődésre
talál a diákok körében, motiváló hatással bír.
Így fogalmazódott meg bennünk,
hogy évente három - négy alkalommal az éppen aktuális
ünnepeket felelevenítsük, (pl. húsvét, mikulás,
karácsony) illetve országismereti esetleg fordítási
vagy versmondó versenyt szervezzünk iskolai keretek között.
Így már a felkészülés során lehetőséget kapnak a
tanulók, hogy egy másik nép életébe betekintést
nyerjenek, valamint, hogy irodalmával, történelmével,
zenéjével egy kicsit behatóbban foglalkozzanak.
Mindez természetesen úgy a tanárok, mind pedig a diákok
részéről aktív szervező -és gyűjtőmunkát igényel.
A rendezvényeket, amelyek minden érdeklődő számára
nyitva állnak, délutánonként, tanítási órán kívüli
keretben valósítjuk meg.
c./ Ismerkedjünk és barátkozzunk
Hetente 3 x 45 perces időtartamban
olyan hiánypótló foglalkozást szeretnénk bevezetni,
amely a 17-18 évesek életkori sajátosságait
figyelembe véve a hozzájuk legközelebb álló problémákat
veti fel. A foglalkozáson résztvevőknek jó, legalább
alapfokú nyelvi ismeretekkel kell rendelkezniük, ezért
leginkább a 11-12. évfolyam tanulóinak munkájára számítunk.
Az órák célja, hogy olyan a
gyerekek érdeklődési köréhez szorosan kapcsolódó
- témákat dolgozzunk fel, melyeknek még csak a felvetésre
sem igazán jut idő a nyelvi órák keretén belül.
A témakörök a nyelvi kifejezést,
az önálló véleményalkotást, az önkifejezést, a
pozitív és negatív érzelmek kinyilvánítását
szeretnék megkönnyíteni és olyan szintre emelni,
hogy tanulóink ezeket a hétköznapi életben bármikor
spontán is meg tudják jeleníteni. A nyelvi képességek
közvetlen fejlesztésén túl a foglalkozások során -
bár közvetve és kissé burkoltan -, de a személyiségfejlesztés
elemei is előtérbe kerülnének. Így például
foglalkozunk: általános életérzésekkel, az Én-képpel,
a kortársakhoz és felnőttekhez fűződő
kapcsolatokkal, élményekkel, az iskolával, mint a
korosztály legfőbb életterével, az iskolások hétköznapi
problémáival, a barátsággal, a szerelemmel, a párválasztással.
Mindezek az idegennyelv használatával
összekötött iskolai keretbe ágyazott olyan kötetlen
beszélgetések, melyekre eddig csak az osztályfőnöki
órákon kerülhetett sor. A foglalkozások szükségességét
leginkább abban látjuk, hogy a diákok meglehetősen
nehezen nyílnak meg az idegennyelveket beszélők előtt,
hiszen nincs meg az a “kapocs”, amely lehetővé
tenné, hogy azonos korúak érdeklődését, kíváncsiságát
felkeltsék, vagy hogy egyáltalán barátként közelítsenek
feléjük. Tapasztalataink azt mutatják, ha lehetővé
tesszük a tanulók számára a kapcsolatteremtés
idegennyelven történő formáinak elsajátítását,
akkor más “hétköznapi” témák elsajátításai
sem okoznak gondot. A kellő motiváció felkeltése, az
érzelmi háttér megalapozása egyéni ütemű haladást
tesz lehetővé minden tanuló számára.
2. Néptánc, népművészet
A népi kultúra ezen területe a
tehetséggondozás speciális színterévé válhat. A már
5 éve zajló foglalkozások azt bizonyítják, hogy
olyan gyerekek is kiemelkedő teljesítményt nyújthatnak,
akik más téren nem vétetik észre magukat. Sőt a
testnevelés egyéb formáitól esetleg visszahúzódó,
idegenkedő diákok nagyon sok esetben vállalják a néptáncot
a mozgásigényük kielégítésére.
Emellett ugyanilyen fontos tanulóink
nemzeti identitásának (azonosságtudatának) erősítése,
magyarságtudatuk kialakítása, fejlesztése, a népzene
a népdal hordozta értékek tudatos felvállalása.
A néptánc rendszeres művelése úgy
teremt kapcsolatot az ebben résztvevő tanulók között,
hogy az egyéni képességek maximális kifejeződését
sem szorítja háttérbe. Közösségformáló szerepe
óriási. Heti 4 órában népművész tánctanár
foglalkoztatásával biztosítjuk ezt a lehetőséget
tanulóink számára.
Mindezek mellett talán még
fontosabb az a tény, hogy a néptánccsoport tagjai egy
olyan igazi közösséget alkotnak, mely a tanulók egymás
közötti kapcsolataikat tekintve is mintául szolgálhat.
Az iskolának köszönhetően a
csoport ma már jelentős értéket képviselő népviseleti
ruhákat tudhat magáénak, melyekben még élethűbben
mutatják be tájegységünk népművészeti értékeit.
3. Újságírás
és szerkesztés alapjai
A középiskolás korosztály igen
fogékony a jelen problémáival szemben. Főleg szűkebb
környezetünkben, de az országban, világban zajló
események diákjainkban állandó elgondolkodás és válaszadás
kényszerét gerjesztik.
A médiumok véleményformáló
szerepe közismert. Igaz ez az iskolaújságban
megjelent írásokra is. Ezek stílusa, hangvétele árulkodik
szerzőjéről, de bemutatja az iskolát és a diákság
szemszögéből.
A városi sajtó hét pedagógus végzettségű,
de főállásban újságírói munkát végző munkatársa
hetente egy délutánon 2 órában az újságírás
rejtelmeibe vezeti be az erre jelentkezőket.
4. Számítástechnika-informatika
képzés
Az általános műveltség fontos részének
tekinthető napjainkban az informatikai ismeretek elsajátítása.
A gimnáziumban IBM-PC kompatíbilis számítógépeken
fejleszthetik az erre igényt formálók és ezen a téren
tehetséget felmutató diákjaink képességeiket, pedagógiai
végzettségű szakemberek irányításával.
Nem mondunk le a fejlesztésről,
hiszen szeretnénk lépést tartani az itt megmutatkozó
gyors változásokkal. Ennek példájaként említhetjük
a több éve meglévő Internet hozzáférési lehetőséget.
A legtöbb tehetséget felmutató tanulók számára az
algoritmikus gondolkodásmód fejlesztését és a
programozás lehetőségét kínáljuk fel. Ezen a területen
személyre szabott haladási ütem biztosítja az iskola
nyújtotta lehetőségek teljes körű kihasználását.
5. Képzőművészet
Egyedülálló eredményeket lehet elérni
a szabad alkotómunkában akkor, ha osztályozással nem
emelünk gátat a kifejező, képalkotó folyamatok elé.
A képzőművészet leginkább önkifejező eszköz a
személyiség megnyilvánulásaiban, de egyben kreativitásra
is szoktat. Az önismereti kérdések felmerülésével
segíti az autonóm, szabad de mégis fegyelmezett és
együttműködésre hajlamos egyéniség kialakulását.
Rendszeres műelemző munkára
alapozva érhető csak el a követelmények teljesítése
és az elmélyült, lényeglátó művészeti tudás
megszerzése.
Ezen a területen tehetséget
felmutató tanulóink kiválasztása a tanórai
foglalkozásokon felmutatott teljesítmények alapján történik.
A tehetségfejlesztést délutáni a tanórákon kívüli
foglalkozások keretében művész-tanár bevonásával
heti rendszereséggel biztosítjuk.
Egyedi nevelés keretében személyre
szabott feladatok biztosításával a tanulók fejlődésének
csak a saját tehetsége szab határt.
A legtehetségesebbek a nyaranta
megszervezésre kerülő alkotótáborban vehetnek részt,
ahol a képzőművészet más területén (pl. korongozás,
égetés, tűzzománc, fényképezés) nagy jártasságokat
szerezhetnek. A rajz sokféle feladatán belül
legfontosabb a látásnevelés, a vizuális képek
rendszerén belül bővítse a megismerést.
Amit megismertünk azt rajzban ki
tudjuk fejezni. A művészet nem elsősorban esztétikai
probléma, hanem a világ megismerésének eszköze is
lehet.
A jövőre vonatkozó
elképzelések
- A szerencsi Bolyai János Általános Iskolával közösen
egy nyolcosztályos modell kidolgozása az 5-12. évfolyamokra
vetítve, melynek alapja a budapesti Balassi Bálint
Gimnáziumban beindított kísérlet lehetne.
- Az iskolánkban már 9 éve igen eredményesen működő
6 évfolyamos képzést a kor követelményeihez
igazodva, a mai oktatási rendszer elképzeléseihez
jobban alkalmazkodó 4+4+4 modellel szeretnénk felváltani.
Ezen elképzelés szerint a Bolyai János Ált. Isk.
4 osztálya után a tehetséggondozó 8 évfolyamos
képzést választó diákok saját iskolájukban
maradva, a gimnázium tanárainak a segítségével
egy olyan speciális képzést kapnának - mely része
az iskolánkban folyó tehetségfejlesztő
programnak - így az itt végzett diákok az utolsó
4 éves ciklust automatikusan e tanterv keretében
folytatnák a Bocskai István Gimnáziumban.
- Szeretnénk a szülőket minél szélesebb körben
bevonni tehetségfelkaroló program támogatásába
és az ebben résztvevő tanárokkal együttműködve
- mintegy kétoldalról irányítva- fejleszteni
azt.
- Együttműködésre kérjük a kollégium vezetését
a tehetséges tanulók délutáni elfoglaltságának
egyéni beosztáson alapuló megtervezésében a
tanulásra fordított idő hatékony kihasználásában.
Támogatjuk azt az elképzelést, hogy Tehetséggondozó
Kollégium szerveződjön az épület egyik szárnyában.
Reméljük, hogy ezen programunk megvalósításával
igazi rangra és megbecsülésre emelhetjük a tehetséggondozást,
melynek természetesen a gyerekek lesznek az igazi
haszonélvezői.
|