Oktatás
 Fizika
 Rajz
 Történelem
 Európai Unió
 Fakultáció

 Elérhetőségek
 Címek
 E-mail küldése
 Tippek

 Plusz
 Szerencs város
 MÁV Elvira
 Borsod Volán

BIG - Oktatás - Fizika - Gőzgépek

Gőzgépek 

  

Az első kísérletek a gőzgép megalkotására Denis Papin francia természettudósig nyúlnak vissza, aki Otto von Guericke légnyomással végzett kísérleteitől indíttatva 1689-ben sárgaréz hengert készített dugattyúval, majd egészen addig melegítette a vizet a hengerben, amíg a keletkező gőz a dugattyút a hengerben fel nem nyomta. Amikor eltávolította a melegforrást, a gőz ismét lecsapódott.Ez vákuumot hozott létre, és a külső légnyomás újra visszanyomta a dugattyút a hengerben. Az első valódi gőzgépet 1705-ben Thomas Newcomen kovács készítette Devonban John Calley-jal. Ez az ún. himbás gőzgép különválasztott gőzkazánnal működött. A dugattyúrúd a himbakar - mérlegkar - egyik végére hatott. Amikor a gőz beáramlott a hengerbe, fölemelte a dugattyút. Befecskendezték a vizet, lecsapódott a gőz, és a légnyomás visszanyomta a dugattyút a hengerben. A himbás kar másik vége pumpát működtetett. Percenként 12 emeléssel 540 liter vizet továbbított. Hatásfok 1%-os (!) volt.


James Watt kisnyomású gőzgépe

1765-ben választotta el James Watt skót mechanikus a gőzlecsapósást a hengertől. Így a vastag falú hengert nem kellett újra és újra lehűteni, ami 75%-os (!) energiamegtakarításhoz vezetett. Magát a hengert Watt termikusan szigetelte és a fáradthővel fűtötte a hőveszteség csökkentése érdekében. 1782 óta Watt modelljein a dugattyú visszatolását is a gőz végzi. Watt ugyanis a gőzt a dugattyú mindkét oldalára rávezeti. Ezt a típust kettős működésű, alacsony nyomású gőzgépnek nevezik. A gép egyébként a megkívánt teljesítmény szerint széles körben változtatja fordulatszámát. Watt a centrifugálszabályozásban felhasználja a centrifugális erő elvét: ha növekszik a fordulatszám sebessége, akkor a nagyobb centrifugális erő két, egy központi tengely körül forgó fémgolyót nagyobb sugarú pályára visz. Ez a mozgás egy paraleogramma rudazat segítségével áttevődik egy csapózárra (fojtószelepre), ami a gőzbevezetést csökkenti. Megszületett az univerzális gőzgép, amely mindössze pár év alatt vált széles körben jó "munkaerővé". (szövőgép ,bányavízelvezetés stb.)


Bányavízelvezetés

Szövőgép

Bobkó Attila

Vissza - Oldal teteje

Bocskai István Gimnázium és Közgazdasági Szakközépiskola
Szerencs